Egy nap vidéken

Falura gyere le

10 tévhit a falusi életről

avagy hogyan bírd ki a hosszú hétvégét vidéken

2016. július 04. - Kitti Katarina Hegedűs

Úgy döntesz, hogy hátrahagyod a stresszt és kipróbálod milyen az élet falun?

Lefoglalsz egy hosszú hétvégét. 

 

A foglalás eufóriáját követően, ahogy telnek a napok, kételkedni kezdesz döntésedben. Vajon jól választottál? Képes leszel eltölteni három napot, vagy extrém esetben egy teljes hetet falusi környezetben?

A  félelmetes kérdések kezdenek el foglalkoztatni, és egyre nehezebben tudsz koncentrálni a hátralevő munkanapjaidon a munkádra, a főnököd kérései hallatán téped a hajad és állandóan azon agyalsz, mit szól majd a párod a hétvégéhez.  Ez lesz a pont a kapcsolatotokra? Az állandó agyalásod végére pedig már ott tartasz, hogy biztosan szakítani fog veled a párod az alatt a hétvége alatt. Vajon mit rontottál el?

Biztosítlak a felől, hogy semmit sem. Bár a következő megállapítások jogosak lehetnek:

  1. Teljes mértékben biztos vagy benne, hogy nincs Wi-Fi!

 

Bár a városi legendák van, hogy igaznak bizonyulnak, és falun általában nincs is FREE Wi-Fi pont, viszont internetet bárhol lehet találni. Általában a szálláshelyeken is van internet elérhetőség, ha pedig mégsem így lenne, Magyarország teljes területén van hálózat, így adatroaminggal, vagy egyéb eléréssel mindig találsz majd internetet.

 

  1. Falun nincs mozi, nincs színház és óriáskivetítő se az EB meccsekhez, vagy az olimpiához. Mit fogok ott csinálni esténként?

 

Igazad van, falun valóban nincs multiplex mozi, aranytömbökkel díszített színházterem és óriáskivetítő sem. Viszont vannak hangulatos vendéglők, ahol megnézheted esténként az adott sportközvetítést, a falusiak is tudnak drukkolni. Van községháza, vagy művelődési ház ahol az évszázad mulatságait szervezik meg minden negyed évben és  filmeket, színházi előadásokat is megtekinthetsz. Viszont, vannak FALU NAPOK, ahol folyik a helyi pálinka, kézműves sörök (valóban kézműves, nemcsak marketingfogással nevezik annak) és van kürtőskalács, házi sajtok, LÁNGOS (esetenként töltött is) és kolbász minden mennyiségben. Igazi falusi életérzés.

 

  1. Igen, tisztában vagyok vele, hogy a FALU NAPOK jobbak, mint bármely fesztivál, de az akkor is csak egyszer van egy évben. A többi nyáreste dögunalom falun.

 

Előfordul, hogy egy kávéval, vagy limonádéval a kezünkben ülünk a teraszon esténként, olyan nagy baj ez? Persze lehet gondozni a kertet, málnát szedni (házit), játszani a házi kedvencekkel, nagyokat sétálni, kilométereket futni, túrázni és  felfedezni a környéket. Persze végtelen mennyiségben lehet bográcsozni, nyársalni a barátokkal és kiélvezni a kerti medence előnyeit.

 

  1. Falun fával kell fűteni. Ez rettentő koszos és időigényes munka.

 

A megállapítás messze nem valóságalapú. Bár vannak, akik valóban fával fűtenek, de elérhető a téli tüzelés bármilyen fajtája: pl. központi gázfűtés, cserépkályha, napelemes fűtés. Ki mit kíván. Véleményem szerint pedig csakis az ember javára válhat, ha megtanul fát hasogatni. Ahogy dédim mondaná.

 

  1. Falun nincs semmi, még „Tacskó” sem. Ha megéhezek, szó szerint éhen fogok halni.

 

Mindig is azon a véleményen voltam, hogyha beütne a zombi apokalipszis, akkor a városiak zombulnának be először. Még ha nem is kapnák el a fertőzést, de órák alatt kifosztanák az össze élelmiszerboltot és bevásárlóközpontot. Kötve hiszem, hogy az élelmet vinnék először, vagy a hasznos dolgokat (pl. elem, gyufa, víztisztító stb.).  Viszont falun minden megvan, ami a túléléshez szükséges, van kert, ahol zöldséget termeszt az ember, ott vannak a gyümölcsfák, gyógynövények. Még abban az esetben is, ha valaki nem tárol nagy mennyiségű élelmiszert a kamrájában könnyen elérhető, cserélhető az élelmiszer. Egyébként pedig rengeteg élelmiszer üzem, tejcsarnok és lekvárgyár is található vidéken, tehát éhen halni nem lehet.

 13528966_1044460898972836_881015009426693662_n.jpg

  1. A falusi emberek buták. Nem fogok tudni senkivel sem beszélgetni.

 

Nem mindenki rendelkezik három diplomával, bár a falusi emberek közül is nagyon sok a jól képzett értelmiségi. Viszont a falusi ember élelmes, és a legjobb szakemberek is mind vidékiek. Nem kell mindenkinek érteni az online marketinghez, viszont a konzerválás, falazás, kéményseprés, és szőlőtermesztés is pont olyan csodálatos szakma. Hidd el, hogy olyan dolgokról fogsz tudni elbeszélgetni a falusi emberekkel, amire azelőtt álmodban sem gondoltál volna.

 

  1. Falun élni divatos. Mindenki leköltözik falura, vesz egy kis házat, lehetőleg vályogot, tart két kecskét és minden nap 10 fotót posztol az instagramon. Én is ezt akarom!

 

Ha a falusi életre úgy gondolsz, mint egy jól mutató instagram fotóra, téves úton jársz. Bár kétségtelen, hogy gyönyörű fotókat lehet készíteni a domboldalakon legelő szarvasmarhákról, menő lehet a rózsaszín gumicsizma, vagy a három darab házi tojással pózolni, de a falusi élet nem csak ebből áll. Sajnos rengeteg negatívuma van és nehézsége, melyre egy városból falura költöző fiatal nem is gondolhat. Viszont megtalálod számtalan pozitívumát is, hiszen a természet közeli életet választasz, elengeded a buborékot, az összeszűkölt világod falait ledöntöd és rengeteg nyersz vele. Bár nem mindenkinek való a falusi élet, ahogyan nem mindenki találja meg önmagát a nagyvárosban sem.

 13466317_1044460978972828_411386699476509881_n.jpg

  1. A falusi emberek szegények. Alig van pénzük tűzifára, nem jártak külföldre nyaralni, szűklátókörűek és elmaradottak.

 

A falusi élet bár számos olyan lehetőségtől megfoszthat, mely a városban természetes. Egy városban könnyebb kigazdálkodni a havi megélhetést a fizetésedből, hiszen van választék, akciós termékeket vásárolhatsz, nem kell, hogy üzemanyagra költsd a pénzed, sőt legtöbb esetben autót sem vásárolsz. Ezeket a plusz költségeket költheted szórakozásra és a barátaidra. Falun természetesen nincs annyi munkalehetőség, sok esetben több tíz kilométereket kell naponta utazni a munkahelyre, kevesebb fizetésért. Viszont falun nem kell „szórakozásra” költeni, hiszen sok olyan hobbit űzhetsz, ami nem kerül pénzbe. Aki pedig a szerencséjét szeretné megcsinálni, az falun is ugyanakkora eséllyel indul, mint városon!

 

  1. Semmi látnivaló sincs falun. Csak akkor éri meg lemenni vidékre, ha valami menő szállodába foglalok szállást, és tartok egy jó kis wellness hétvégét.

 

Pedig falun rengeteg látnivaló van, még ha elsőre nem is úgy tűnik. Hiszen láthatod, és megfoghatod a csendet, a nyugalmat. Körbeölel a szeretet és a bizalom. Háziállatokat látsz legelni a lankákon, csörgedező patakot. Erdővel benőtt domboldalt és ősrégi fákat, melyekbe szerelmesek vésték nevük kezdőbetűit. Láthatod a csillagokat rövid nyári éjjeleken és madárcsicsergést hallgatva ébredezhetsz a kerti medencédnél. Romantikusan összebújhatsz a pároddal a nélkül, hogy bárki is meglátna. A gyermekeid pedig kiélvezhetik a szabadságot a nélkül, hogy a forgalmat figyelnéd állandóan.

 

  1. Halálra unjuk magunkat falun, ha éhesek leszünk, nem tudunk leugrani a mekibe és még az interneten sem fogom tudni csekkolni a facebookom.

 

Ha ilyen vágyaid vannak, ne gyere falura, mert nem neked való. Viszont ha eleged van az állandó körforgásból, a stresszes mindennapokból és csak arra vársz, hogy elvarázsoljon az erdő, akkor gyere és próbáld ki, milyen az élet falun.

 village-1478808_1920.jpg

"Ha majd nyugdíjba vonulok, vidékre költözöm, a falu legvégére. Lovat, kecskét, kutyát, macskát, oxigént fogok tartani." 

(Vavyan Fable)

A bejegyzés trackback címe:

https://faluragyerele.blog.hu/api/trackback/id/tr738866546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szita szita péntek 2016.07.05. 14:50:09

Szerintem meg így néz ki falu (és ez kb a fontossági sorrend is):
- Sokkal kevesebb a munkalehetőség. Régen a mezőgazdaság eltartotta a falu lakosságát, ám ma a gépesítésnek köszönhetően 4-5 család kezeli a falu földterületeit. Korrektül megélnek belőle - ám a többségnek ebből a bevételből szükségképpen nem jut. Komolyabb céget falura telepíteni értelmetlen, mert egyszerűen nincs elegendő munkavállaló valamint a közművek sem ipari léptékre lettek méretezve. 1-2 ritka madár esetleg megél - mittomén van egy pékség aki beszállít a közeli városba, vagy egy varroda... Vállalkozni komoly kihívás, mert helyben a kereslet egészen egyszerűen túl kicsi, vagy nincs. Helyben azok a kevesek dolgozhatnak, akik nagy földterülettel rendelkeznek, vagy az állam alkalmazottai (polgármesteri hivatal, tanár /ha van iskola/), pár kereskedő, szolgáltató, de tényleg kevés - ám a nagy többségnek ingáznia kell. Ha tud. Merthogy a tömegközlekedés nem okvetlenül biztosítja erre a lehetőséget - a napi autóhasználat pedig lehet már nem fér bele. Ettől még lehet jó hely a falu, ha mondjuk nincs szükséged munkára, mer' monnyuk nyugdíjas vagy, vagy egyéb forrásból, de az állandó bevételed biztosított.
- Háztáji gazdaság. No ez adott a falusi portához. Lehet áldás vagy átok - kinek kinek ízlése szerint. Aki örömét leli a kerti munkában annak jó mer' élvezi. Aki keveset keres annak jó, mer' legalább kiegészítheti valamivel - bár az ideje rámegy. Mindenki másnak teher, mert elhanyagolni nem kéne...
- Közszolgáltatások: Nincsenek - illetve alig vannak. Addig, amíg nincs rá szükség ez nem gond, ám néha nagyon terhes a hiányuk. Van mondjuk egy körzeti orvos, aki vagy teszik - vagy nem. Vagy van óvoda, iskola - vagy nincs. Ha csak mobil posta szolgáltatás van, akkor bezony annak érkezésekor otthon kell lenni. Vagy kiér a mentő 20 percen belül (15 perc lenne a minimum, de hát...) vagy nem. Pár éve mentős ismerősöm elsorolta melyek azok a falvak a környékünkön, ahonnan szívrohamost élve még nem juttattak kórházba - ez van.
- A boltban magasabbak az árak és kisebb a választék. (Nem gonoszságból - egyszerűen a kisebb forgalom miatt szükséges.)
- Állattartás. Néha szaga, néha hangja is van, de a legyeket tuti vonzza. Hozzátartozik a faluhoz semmi bajom vele, de egy belvárosból kiszabadult "hurrá vidéki"-t zavarhat.
- Közösség: Még ma is sokkal összetartóbbak a falvakban élők.

Csezarro 2016.07.05. 14:54:28

@Kitti Katarina Hegedűs:

"Viszont kérem, hogy Ön se legyen szűk látókörű és ismerje el, hogy amit leírtam az létezik és nem kizárólag nálunk, ezért is nem írtam magunkat. Kapásból tudnák mondani még vagy 10 községet, amire igaz lehet a meglátásom. "

En is tudok kapasbol 10-et, amire nem igaz. Akkor most mi az igazsag?

Kitti Katarina Hegedűs 2016.07.05. 14:54:49

@Csezarro: Én megértem, hogy vannak olyan falvak, ahol ez nincs meg. Önök is írtak viszont általánosításokat. Azt is megértem, hogy aki ilyen helyről származik azt gondolja, mindenhol így van. Viszont azt bizton állíthatom, hogy a legtöbb (másként fogalmazva nagyobb százalékban) faluban azért megtalálhatók ezek a dolgok, sőt, elég sok faluban már van: takarékpénztár, postahivatal, bankautomata, élelmiszerbolt, takarmánybolt, ruhabolt, fagyizó, kávézó, focipálya stb.
A cikkben sem írtam sem túl általánosítva, sem túl konkrétan (nem írtam, hogy minden faluban van falunap, sem azt, hogy minden faluban van internet- de aki keres az talál.) Köszönöm az észrevételt és az építő kritikát.

Kitti Katarina Hegedűs 2016.07.05. 14:55:23

@Csezarro: Pontosan az, hogy részben Önnek és részben nekem is igazam van.

2016.07.05. 14:56:49

@Janossz: ami magától nem jön házhoz, azt megrendeled a neten, és másnap már hozza a futár, igy vettünk,konyha bútort, fűnyírót, nagy mennyiségben szódabikarbónat a takarításhoz, lámpa ernyőt, pendryvot, egyszóval mindent. Ki sem kell mozdulni.
A kenyér a tej házhoz jön, a húsos a csak a központig, egyszerűbb cuccokat a vádor árusoktól a famili frost hozza a mély hűtött cuccokat, hogy ne olvadjon meg az autóban. A kecskesajtot, a mézet, a szalonnát közvetlen a termelőtől, a csirkét szintén.
Onlin bank meg ügyfélkapu . Mit hagytam ki?
Mindez egy 700 lelkes zsák faluban .

kmera 2016.07.05. 14:57:19

@Kitti Katarina Hegedűs: Igen, bár nehezen visszafordítható, mert az a kevés fiatal sem marad sajnos. Viszont ha a vidéki városokban, falvakban komoly gondot fordítanak a hagyományőrzésre, hagyományteremtésre, kreatív ötletekkel pótolva a forráshiányt, és megmozgatják az embereket, még jól is elsülhet. Nagy erejük van az olyan rendezvényeknek, ahol a különböző életkorú családtagok találnak maguknak mindenféle jó mulatságot, ha klubok, szakkörök vagy hobbikörök alakulnak, szóval sok minden múlik az embereken. Be kell vonni őket amibe csak lehet, és akkor elkezdenek törődni a lakóhelyükkel, stb.

Kitti Katarina Hegedűs 2016.07.05. 14:59:12

@szita szita péntek: Egyet értek. Ilyen a falu, van ahol kevésbé ilyen, van ahol egyre inkább. Viszont vannak pozitívumai is. Pár napot pedig el lehet tölteni anélkül, hogy az ember nagy lemondásokat tenne.

MR2 Sándor 2016.07.05. 14:59:43

@malactulaj:
Egy átlagos porta kurva kevés tüzelőt terem.
Az átlag magyar parasztporta kb. 600 négyszögöl, kb. 2200 négyzetméter, ami kb. fél magyar hold, valamivel kevesebb, mint negyed hektár. Nos, ennek általában a fele a porta (ház, ólak, udvar), a másik fele a kert, aminek max. a felén vannak fák (átlagot írok, biztos van más elrendezés is).
Ezeknek a fáknak az éves ághulladéka 2 napra sem elég tüzelőnek.
A fák általában elélnek 20-25 évig (de van, ami 100-nál is tovább, pl. dió), akkor ad valamennyi tüzelőt, de az sem elég egy hónapra sem.
A fakerítést meg kb. 15-20 évente kell cserélni, igaz, az 1 hétig is elég tüzelni. 15-20 évente 1 hétig.
A sufni meg az ól nem fából van, a tégla meg nem éghető.
Te sem nagyon jártál életedben falun, igaz?

Kitti Katarina Hegedűs 2016.07.05. 15:01:34

@kmera: Igen, vannak erre pozitív példák: pl. Hollókő vagy Szlovákiában Ipolynyék, Ipolybalog. Összefogással megrendeznek ezreket vonzó fesztiválokat, pl. Borfesztivál, Szent Korona ünnepség. Ilyen pl. Bánk is. hagyományőrzés és a modern értékek keveredése, és így az élet is jobb lesz falun.

MR2 Sándor 2016.07.05. 15:05:10

@irdesmond:
Igen, és a nyugdíjasok is mesterfokon kezelik az internetet, ott rendelnek mindent.
Ne abból indulj ki, hogy te értesz hozzá, hanem hogy az átlag falusi mit tud elérni.

MR2 Sándor 2016.07.05. 15:07:30

@Kitti Katarina Hegedűs:
És mondd már el, hogy milyen fesztivált rendezzenek mondjuk Tiszabábolnán vagy Bihardancsházán... Itt a semmi, nézzétek fesztivált?

Csezarro 2016.07.05. 15:11:02

@Kitti Katarina Hegedűs: Ajanlom a zalai zsakfalvas videket. Es lehet meglepödni, hogy a bloposztban felsoroltak az ottaniaknak egyaltalan nem altalanosak. Csak a nagyobb falvakban. Az meg a videk adottsaganal fogva nem nagyon van. Ezert kellene abbahagyni az altalanositas, es odairni, hogy ahol en lakok, a környek amit en ismerek, az ilyen. Nem kikürtölni a nagyvilagba, hogy falun igenis van minden, mert legalabb 10-et fel tudok sorolni, ahol van.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2016.07.05. 15:11:13

FALUSI IDILL
Falu végén bőg a bornyú,
Itt a templom három tornyú.

KEZDŐ ÁLLATORVOS
Egyik tehén ellik,
Csak nem tudom, mellik...

fradyendre.blogspot.hu/2011/08/ketsorosok.html

MiKeyRuLeS 2016.07.05. 15:19:07

@MR2 Sándor: Ne is erőlködj, a szerző szlovákiai, kicsit volt az észak-magyarországi hegyekben, és ennyit ismer Magyarországról. Alföld, Baranya, Somogy, Tolna stb nem mond neki semmit, fogalma sincs a magyar vidéki valóságról.

2016.07.05. 15:22:26

@malactulaj: egyetértek, ez volt az első értelmes szöveg a témáról.

szita szita péntek 2016.07.05. 15:24:38

Ez a fesztiválosdi, falunaposdi is... Ezekhez bezony pénz kell. Rendbe kell tenni (tartani) a területet ahol zajlik, kell pár program amit a piacról kell megvenni (mert felléphet ugyan a helyi népdalkör - de hát minden rendezvényen ők lépnek fel és hát helyben "túlcsordulnak" már, távoli vendéget meg nem vonzanak), no meg kell infrastruktúra is (szemétszállítás, mosdó, asztalok, sátrak, elektromosság, hangosítás stb), illetve emberek, akik beleraknak pár száz órát a szervezésbe.

Összességében az ilyesmi akkor éri meg, ha bevételt TERMEL a falunak és nem csak a kiadásokat gyarapítja az egyébként is pénzszűkében lévő településen. Ez jó eséllyel csak akkor tud megvalósulni, ha (falusi léptékkel mérve) tömegeket vonz a falun kívülről is! Mégis mennyi ilyenre lehet országosan igény? 20? 50? kb 2900 falu van hazánkban...

Ha pedig úgy tekintünk ezekre, mint a falu összetartását növelő közösségformáló eseményekre, amire megéri áldozni - akkor szerintem egészen egyszerűen tévedünk. A falusi fiatalt nem ez fogja marasztalni, hanem az, ha megtalálja megélhetését és eléri a számára szükséges szolgáltatásokat.

estónia 2016.07.05. 15:30:31

@MR2 Sándor: Egyetértek.

szita szita péntek 2016.07.05. 15:33:28

Ja még egy. Pár éve beszélgettem egy nagyobbacska falu polgármesterével (kb 3000 fő). Szóba került a téli hóeltakarítás kérdése, kíváncsi voltam kivel, hogyan szerződnek. Nos senkivel. Nem volt hóeltakarítás egyáltalán és soha. Ha igazán nagy hó esik - mondta - akkor egy helyi vállalkozó a traktorja után kötött lapáttal lesodorja azt az út szélére a fő utcán. Csak ott. Kíváncsi lennék mit szólna ehhez a mentalitáshoz egy lelkes kiköltöző!

Csezarro 2016.07.05. 15:42:44

@szita szita péntek: 3000 fö, az zalaban mar varos. :D Innen is latszanak a különbsegek.

Gyerekkoromban (90-es evek eleje) karacsonyra lementünk nagyanyamhoz. Mire odaertünk, az auto eleje tolta a havat. Aznap meg se allt a ho, amig nem lett 60-70 centi. Kicsiny zsakfalu leven nem volt prioritas letolni a havat a közutkezelönek, akkora hohoz meg nem volt gep a faluba. Igy hat nem volt mas, 5 napig se ki, se be. Es akkor meg telefon is csak 1 darab volt az egesz faluba. A kultur falan, egy tekerös (nem, nem tarcsas), ahol az olajos központ jelentkezett be, es kapcsolt a hivni kivant telefonszammal.
Bocsanat, elötört a nosztalgia ;)

protézisesh 2016.07.05. 15:47:54

Ezt ugye városból írtad?!

"falun általában nincs is FREE Wi-Fi pont" DE VAN. Az e-Magyarország program keretében minden pógihivatal előtt/környezetében van ingyen wifi. Ezt még kresztábla is jelzi (fehér alapú, kék szegélyű négyzet alakú tábla (mint a buszmegállóé), csak buzs helyett @ jel van belerajzolva.

A többi pont meg nettó baromság, picsogás.

A falunap egy szó, nem FALU NAP, ahogy te írtad. A hóeltakarításra (nálunk, falun) az önkormányzat traktorára szerelt gyári hóeke való, amivel Géza bácsi hajnalban a falu összes utcáját végigtolja, mire munkába indulunk. Aztán beérek a megyeszékhelyre és botladozom, mert még a főutakon se járt hótoló...

A 10 pontodból meg kb 4 önmaga ismétlése (nincs internet, nincs mit enni, nincs mit csinálni).

Gáz a blogod. Gondolom kiköltöztél Nagykovácsiba, aztán adod itt a "falusit"...

estónia 2016.07.05. 15:48:10

malactulaj :
Nézd én az Alföldön lakom tanyán. Itt is születtem és nagyon valószínű,hogy itt is végzem. Ismerem a megyét ahol lakom jól,de a munkám és a kíváncsiság által bejártam az országot is. Van fogalmam mi a vidék. Ahol lakom ott elnéptelenedtek a tanyák és megvették tömegével a városi emberek és a külföldiek Hollandok,Németek stb. Az elhagyott tanyákat belakják a ...hogy is mondjam ,hogy ne kanyarodjak el a témától? Nagyon cifra dolog lenne ha a hullás gallyat csak úgy összeszedném. Azonnal feljelentenének. Nincs iható ivóvíz és ha enni akarok akkor tíz kilométert kell autóznom egy kenyérért. Nincs térerő és parabolán nézem a tv-t mert az antenna szart se ér. Aki gazdálkodik az nem a nagybetűs paraszti életet éli hanem a prémium profitot termelő növénytermesztést csinálja. Reggel kijön a városi lakásából a "tanyára" ott eltölti a napot és utána hazamegy mert a tanyasi élet rohadt nehéz és nagyon drága lett. De ! Mivel mint írtam ide születtem nem tudok innen elszakadni .

Janossz 2016.07.05. 15:48:31

@irdesmond: Én tudom. Meg azt is, ha fúrni-faragni-hegeszteni kell, sose kell messze mennem érte, a jó értelembe vett ezermesterek itt vannak körülöttem, töredékáron megcsinálnak mindent, mint egy városi "mester".
Nem is nagyon érti ezt meg, aki nem él benne, hogy odamehetsz egy házhoz, mondod ki vagy, a Jutka néni mondta, hogy talán tud segíteni, és már fogja is szerszámot az illető...Van ilyen még.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.05. 15:58:17

@Kitti Katarina Hegedűs: húúú, de stílustalan vagy anyukám... A blogodban tegezel, majd a hozzászólásodban is, a végén magázódunk?! Legalább legyél következetes...
De ahogy óhajtod:
Falusi szálláshely? Tényleg? Szerinted mindenhol van? Az 50 km-es körzetemben biztosan nincs.
Hangulatos vendéglők? Így: többesszámban? Hol élsz te? Súgok: a mi falunkban nincs. A következőben sincs. Mondjuk a harmadikban van egy pizzázó...
Kézműves sör? Ja, persze... És a többi baromság. Ezek max a skanzenekben vannak, nem egy snassz falunapon.
Túrázni? Környéket felfedezni? Erre max egy hétvége elég, onnantól fogva mindent ismersz.
A cserépkályhába szerinted mivel tüzelnek? Na ugye.
Élelmiszerüzem? Tejcsarnok? Lekvárgyár? Te melyik földrészen laksz? Ezek szerinted az átlag magyar faluvilág ismérvei?!
Mesélj már arról a sok hobbiról, ha kérhetem..

Tele tárgyi tévedésekkel. A saját életérzésedért meg nem kéne nyilvános posztot írni...

malacpassat · http://malacorru.blog.hu 2016.07.05. 16:03:10

@MR2 Sándor: évtizedek óta falun élek és itt deszkából van az ól meg a sufni, amikor mindentudók kérdezik, akkor szívességből még a tégla is éghető!

A szomszédom tavalyelőtt elvállalt két elhanyagolt portát és kivágott annyi elszáradt/elöregedett fát, hogy a következő szezonra sem kell tüzelőt vennie, én két évig fűtöttem egy lebontott faházzal és a következő szezont a kertrendezés során kivágott fákra (3 fenyő, egy alma, egy meggy, egy mandula) építem.

Géza bátyám Piripócson tavaly a dudálósoktól vett egy kocsi fát, majdnem az egész megvan még neki, kukorica csutkával és építési hulladékfával fűtött.

Írhatsz okos dolgokat te is, amennyi jólesik, de könyörgök, ne mondjátok, hogy amit tegnap látottatok valahol, az az egész országban úgy van!
Vagy tudod mit, mondjátok!

malacpassat · http://malacorru.blog.hu 2016.07.05. 16:06:32

@estónia: megértelek, de mindez nem válasz a kérdéseimre és nem is támasztja alá az állításaidat!

MR2 Sándor 2016.07.05. 16:11:00

@malactulaj:
A tégla égését azért ne nagyon hangoztasd, ha nem akarod, hogy kiröhögjenek.
És persze, ha kivágod az összes fát, akkor lehet ennyi tüzelő. De egy átlag portán nincs. Sőt, a házat sem szokták évente lebontani, és általában nem fenyőt tartanak a kertben, mert a fenyőmag ugyan ehető, de körülményes hozzájutni, és kurva kevés termést ad.
Saját kertben ha az egészet beülteti kukoricával, és még a kukoricaszárat (ízik) is eltüzeli, nemcsak a csutkát, akkor sem elég egy hétre sem.

Én inkább azt mondanám, hogy te ne akarj egyetlen példát ráhúzni mindenre.
Mivel neked is, hogy ezeket kivágtad, jövőre mi is lesz a saját kertedből tüzelő?
A fa ugyanis kicsit lassabban nő, mint ahogy elég a kályhában.

Átlagos porta átlagos éves fahulladékáról beszéltünk.

Csezarro 2016.07.05. 16:11:26

@malactulaj: ez igy igaz, nem szabad altalanositani. Nagyanyamnal peldaul az erdeszeti kitermeles utan otthagyot maradekot a lakok az erdeszettöl megkaptak olcson/ingyen. Persze ez azzal jart, hogy ki kellett menni, a nagyobb agakat, meg ami maradt legallyazni, meretre apritani, felpakolni a traktor utan kötött futora. Es fordulni parszor, mert egy forduloval nem lehet lerendezni. Cserebe megvolt az eves tüzifa.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.05. 16:14:29

A mi falunkat megelőző tanyán van egy csirkegyár. Onnan aztán jön az ájer jobb időben... Pedig alig vagyunk 15 km-re az egyik legnagyobb várostól. Az egyszem főúton ha baleset van, kb. 30 km-t kell kerülni, hogy beérj a városba.
Nincs mindenütt csatorna (nálunk sem). Az udvar végén ott a disznóól (önellátásra rendezkedtünk be, de ennek ára van), sajnos a szag onnan is előtör néha-néha. A legyekkel együtt.
Van kenyérboltunk (nem pékség!!!), kettő darab kisbót (így, autentikusan), egy ÁFÉSZ ABC (inkább elkerülöm, ha lehet). Van, ahol van szilárd útburkolat.
A falunapokat is elkerülöm, a kisebbség jelenléte miatt.
11 éve élek falun, ebből háromszor raboltak ki minket. A polgárőrök pont leszarták.
A hobbijaimat másutt tudom megoldani, mert itt nincs rá infrastruktúra. És nem akarok általánosítani, de a környékbeli falvakban ugyanez a helyzet.
Munkalehetőség híján mindenki a városokba igyekszik, ha másért nem: munkáért. Lakni inkább a falvakban - vidéken.
De ez kocsi nélkül megoldhatatlan.
A tejet mondjuk egyenesen az istállóból veszem, semmi pénzért nem innék bótit. (így: autentikusan). A tojás ugyanolyan drága, mint a boltban, mondjuk nekünk az is "megterem".
Kenyeret magam sütök, de ezt egy panelben is meg tudnám csinálni.
Szóval Kittike: hagyjuk ezt az álromantikát.
És igen: ha neked mindent magadnak kéne megtermelned, megszerezned, nem a szüleidnek, visítva menekülnél az ideális falvadból.

kodacx 2016.07.05. 17:09:25

@Voznyák Pista2:
Köszönöm az építő jellegű helyesírás kritikát (IGAZI TROLL SZOKÁS, hogyha mást nem tudunk bírálni, legalább kössünk bele a helyesírásba...), de tény, nem figyeltem oda, ígérem, amikor legközelebb ennyire felbax egy ilyen, egyértelműen propagandaszagú, torz, hazug iromány, majd akkor is jobban odafigyelek rá!

Valahol az is felemelő, hogy ÉRDEMBEN semminek nem mondtál ellen abból, amit leírtam, tehát az, ezek szerint, szerinted is, valós...csak odaírtad a végére a te véleményedet...
...ami a te véleményed, neked ez megéri, te ott így, ezért jól érzed ott magad!
Egészségedre, nem tisztem és nem is szándékom sem téged, sem a véleményedet megváltoztatni, a cikkhez szóltam hozzá!
És hidd el, a csöndért, a finom, vegyszermentes háztájiért, a sok zöldért, a kis forgalomért én is szívesen lemennék vidékre...csak hát mindkét szakmám városi környezethez köt, főállásban gazdálkodásba nem mernék belemászni (nem is akarnék), mert nem értek hozzá, azt meg, hogy legyen egy állásom, és PLUSZBA, még utána csináljam a házat, kertet, állatokat, ne haragudj, nekem nem éri meg!
Éppen elég ideig csináltam, hogy 8-12-24 órában dolgoztam, utána meg még itthon plusz munka, vagy fusiztam, hogy megéljek...
Kösszép, soha többet!

zetevar 2016.07.05. 17:17:06

Na jó gyerekek, akkor most én megyek is és eszek néhány koktélparadicsomot a kertünkből. Az már érik. Aztán megszedem a sárgabarack maradékát és még főzök egy adag lekvárt belőle. No és beindítom a ventillátort a cca. 1 tonnányi hagymánkra, amit a hétvégén szedtük fel (4 nap kemény munka) és a hitelünk maradékát fogjuk a hasznából kifizetni, jövőre pedig már messzire fogunk nyaralni belőle. Persze arra az időre az egyik kedves szomszéd majd ellátja az állatainkat és öntöz is, de ezt persze majd visszasegítjük. A szomszéd persze időnként nyírja a füvét és egyéb dolgokkal is hangoskodik, de kit érdekel, nagyon jóban vagyunk és inkább őt hallgassam, mint a panelban lévő szomszédot, hogy lehúzza a WC-jét.

El sem tudom képzelni egy városi lakásban az életem. Hazamegyek a lakásba... és aztán mit csinálok - nagyon üres lehet ott az élet. 3 diplomám ellenére élvezem a fizikai munkát, a közvetlen kapcsolatot a földdel, az állatokkal, a tudatot, hogy bármi történjék a családom (3 gyerek) nem fog éhen halni, de közben megtanulják a munka értékét.
Társasági élet? Megvan az is.
Kulturális élet? néha színház a városban, itteni előadások és jó sok könyv esténként.
TV-t nem nézünk.

Lehet utálkozni, de szinte minden falunak megvan a maga szépsége (jó, tudom, nagyon mások a körülmények). Aki falun él az nem feltétlenül a féktelen szórakozási lehetőségeket keresi, akinek meg ez az alap + nagyon félti a körmét, orrát... stb., az ne jöjjön ide!

rulettina 2016.07.05. 17:48:44

Nincs is romantikusabb, mint nyáron traktor zúgásra, télen láncfűrész zajára kelni.
Mind a kettő alapvető tartozéka a falusi életnek, ahogy a kapu előtt ülő öregasszonyok, akik amint idegent látnak máris megy a riadólánc...

Gab84or 2016.07.05. 17:53:11

Rég olvastam ilyen hülyeséget:-)

MR2 Sándor 2016.07.05. 18:08:01

@zetevar:
Szerintem te is akkor láttál falut, amikor a Duna TV-n Borbás Marcsi műsora ment.

(A hagymának még vagy 2 hónap múlva lesz szezonja, és 1 tonna hagyma hasznából annyi hitelt nem tudsz törleszteni, ami egy közepes minőségű biciklit kifutna. Ahogy persze még a paradicsom sem érik, hacsak nem üvegházad van.)

dunántúli gyerek 2016.07.05. 18:34:19

A Falunapos kézmüves sör az pont ugyanaz mint bármelyik városi piac kézmüves söre.

Ez nem csehország hogy minden falunak saját sörgyára van (de már ott sincs).

Janossz 2016.07.05. 18:44:36

@MR2 Sándor: TE valami aranykoszorús vidékfejlesztő lehetsz ekkora ésszel...
Fokhagymáról meg még nem hallottál? Tudod, van tavaszi, meg őszi is.
Abból nem 1 bicikli az egy tonna.
A paradicsomhoz nem kell üvegház, PE fólia elég. Mit kötözködsz, maradj a szép lakályos városodban, senki se bántott.

dunántúli gyerek 2016.07.05. 18:48:37

Akkor költözöm falura, ha lesz annyi pénzem hogy megvegyem a faluvégi kastélyt/kuriát.

Aztán a tornácról fogok ciccegni a zsellérlányoknak, meg veszek fel lovászfiút, szakácsnénit.

rulettina 2016.07.05. 19:19:25

@Janossz: úgy könnyű lehülyézni a másikat, hogy félinformációkat írsz csak...
Nekem meg van 5 tonna répám. De nem mondom meg, hogy marha, vagy cukor, vagy sárga... Csak verem a mellem, hogy abból kifizetek mindent, jövőre meg elviszem az árából a családot nyaralni...
Az üvegházas mondata is találat, mindössze az anyaghasználat tér el...
Ritka kioktató, paraszt (nem földműves) stílusod van...

MR2 Sándor 2016.07.05. 19:45:04

@Janossz:
Nyuszika, nem fokhagymát írt, hanem hagymát.
Másrészt még a fokhagyma szezonja is jóval odébb van.
Mellesleg a fokhagyma ára a nagybanin 700 Ft/kg, ennél csak olcsóban tudja eladni, szóval igen, ebből (1 tonnából, ami ugye 1000 kg) egy biciklit már meg tud hitelezni, de mást nem nagyon (bár van 3 millió forintos bicikli is, ahhoz azért még kell gyűjteni pár tonna fokhagymát).

Fólia alatt ilyenkor még nincs paradicsom. Legalábbis érett nincs.
Üvegházban már van.

Janossz 2016.07.05. 20:03:55

@rulettina: @MR2 Sándor: "és a hitelünk maradékát fogjuk a hasznából kifizetni, jövőre pedig már messzire fogunk nyaralni belőle"
Szóval a hitel maradékát, lehet érteni? Ami még rendezetlen, tehát fennálló tartozás.
Az lehet 400, vagy 500 E is, nem?
Erről a lehülyézésről valahogy lemaradtam, hogy volt, ki és kit? Mesélj már!
Te viszont minősítesz, kaszinók fénye, ejnye!
Hetek óta szedik a fóliások a paradicsomot, de nem ott, ahol Ti laktok, aszfalton nem annyira terem.

MR2 Sándor 2016.07.05. 20:26:39

@Janossz:
Kokrétan hétvégén is vidéken (Alföld) jártam, és betértem fóliás (és piacon saját portékáját áruló) ismerőshöz is paradicsomért meg paprikáért, de nincs még neki, azt mondja, 1-2 hét múlva.
De biztos nem ért hozzá.

Mint fentebb írtam, igen gyakran járom az országot.

MR2 Sándor 2016.07.05. 20:29:18

@Janossz:
400-500 ezer forint hiteltartozásnak már igen kicsi a kamata, azt nem érdemes egyben törleszteni, mert csak vesztesz rajta.
Ezt millióknál (jellemzőn 5 fölött) érdemes.

Persze lehet, hogy csak 3 ezres tartozásuk van, kellett a gyereknek egy lámpa a biciklire, de a hagymába lett ölve a pénz. De most majd megadják.

Janossz 2016.07.05. 20:41:34

@MR2 Sándor: Most mit mondjak én Neked nyilvánvaló tévedésedre?
Tiszteltetem az összes ismerősödet, amerre csak jársz, de a fóliás paradicsom 2-3 hete a piacokon van. Punktum.
Két hét még, és a szabadföldi is ott lesz. Nézz már a naptárra!
Én mások családi gazdálkodásába nem látok bele, azt írta, a maradékot törlesztette, kész, nem kért életvezetési tanácsot senkitől.
Az a baj veletek ott Pesten, hogy Ti már a tudásnak egy olyan fokán gondoljátok magatok, hogy ilyen kérdésekben is megfellebezhetetlen véleményt alkottok.
Mikor mondom én Neked, hogy merre jár az 56-os villamos? Nem tudom. Nem szólok bele. Ha mégis, kérdezek.
Pesti (diplomás) Kolléga Úr kérdezte egyszer, mit vacakolunk a krumplibogárral, szúnyoghálóval megoldható az egész....

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.05. 21:19:40

@Janossz: tanúsítom. Az én szabadföldi paradicsomjaim is érnek. A paprikák is.

Janossz 2016.07.05. 21:28:18

@kekecke: Akinek van, tudja. Aki meg csak a piacon lát olyat, jobban tudja.
Ez egy ilyen ország.

MR2 Sándor 2016.07.05. 22:50:17

@kekecke:
A paradicsomod mikor lesz ehető?
Mert az, hogy vannak már a száron, nem azonos azzal, hogy érnek.
A paprikák érnek? Azaz pirosodnak? Merthogy a paprika (a TV-paprika is) pirosra érik. Kb. augusztus közepére.

MR2 Sándor 2016.07.05. 22:53:24

Ami a paprikát illeti: van vagy 15-féle csilim (cserépben és virágládában). Különböző színűek. De amikor megérik, mind piros lesz. (Amikor még éretlen, akkor van fehér, sárga, lila, zöld, csokiszínű, narancssárga, sőt, csíkos is - de amikor megérik, mind piros lesz.)

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.06. 08:09:11

@MR2 Sándor: attól függ, melyiket kérdezed. Mert van koraérő, késői. A koraérő számításaim szerint jövő hét végére ehető lesz. Van, ami még csak virágzik. A paprikáimból meg már szedtem is le. Na, ehhez mit szólsz?
Ja, nálam szabadföldi palánták vannak, nem vacakolok cseréppel, virágládával. Falun ez nem szokás.
A föld kezeletlen, kvázi bio, szalmamulcsos. Egyébként hagyományos barnaföld.
Hidd el, vannak fóliás és szabadföldi paradicsomok is. Egyik termelő barátomnál a hagyma nem hogy megérett, de már fel is magzott (amit továbbtermesztésre hagynak meg). Tudom, mert pont tegnap jártam náluk. És a kajszibarack is, amit pénteken megyek szedni nagytételben. Tudod, falun ez már csak így szokás.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.06. 08:25:16

@MR2 Sándor: Bálint gazdától: "Szabadföldön a paradicsom szedése - átlagos körülmények között - július közepén kezdődhet meg. A kertben termett bogyókat érett állapotban ajánlatos leszedni, mert a félérettek is beérnek ugyan, de az ízük sokkal kevésbé kellemes. A gyümölcsöket reggel szüreteljük, amikor a nap még nem melegítette fel őket, mert így a hűtőszekrényben hosszabb ideig, napokig eltarthatók."
www.balintgazda.hu/minden-heten-szuret/augusztus/paradicsom.html
Neki talán elhiszed. De ha sokat kekeckedsz, megyek, fotózok.

FlybyWire 2016.07.06. 09:03:36

Tegnap leszedtem 16 db sárgabarackot a 2 éves fáról (a törzse, mint a hüvelykujjam), és a felét be is toltam rögtön, olyan mézédes :)
Már csak 5-6 db maradt rajta, ma azt is befaljuk.
Úgyhogy befőzéssel nem lesz gond.

Korábban ettünk iszonyú finom saját cseresznyét, sajnos csak a korai nagyszemű ropogósból tudtunk, mert a késői berohadt a rengeteg eső miatt. Az áfonyák közül az egyik leérett (9 szem, tavaly ültettem), a másik tele van gyümölccsel de még nem érnek. A szederből is beérett az első szem, nemtom milyen fajta de mézédes. Jostát már megettem korábban. Idén még nem fog teremni a mandula, a gesztenye és a füge, de jövőre már talán igen.

Én baromira élvezem a vidéki (kertvárosi) életet :D

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.06. 09:48:27

@MR2 Sándor: na, azt hiszem, több bizonyíték nem kell:
39. táblázat - A szántóföldi korai paradicsom szaporításának ütemezése és az érés kezdete

Palántanevelési változat

Vetés

Tűzdelés

Kiültetés

Érés kezdete

Tápkockás

február 20.

március 5–10.

április 15.

június 20.

Tűzdelt

február 22.

március 10–15.

április 20.

június 30.

Fóliába vetett

március 1.

április 25–30.

július 5–10.

(Zöldségtermesztők kézikönyve
dr. Balázs Sándor)

Körtemacska 2016.07.06. 09:49:42

Lapos, gyerekes, rossz a stílusa.
A beképzelgett falusi idill közhelyeit gyurmázta torzóvá. "A falusi élet bár számos olyan lehetőségtől megfoszthat, mely a városban természetes." - egy gyöngyszem a sok közül.

Janossz 2016.07.06. 10:15:09

@kekecke: Okítod? Nem lehet.
Megmondta, van ismerőse, annál nem terem. Kész.
Balázs, meg a ZKI mondhat, amit akar, a sok sutyerák vidékivel egyetemben.

szita szita péntek 2016.07.06. 11:07:29

Termésidőn vitatkozni nem érdemes. Ezernyi fajta van, rengeteg mikroklíma - ha tényleg lódított a kolléga 1-2 hét eltérésen akkor sem csúszna meg. Én inkább a jövedelmezőségen szőröznék, ha már...

Az nem kétséges, hogy mezőgazdasággal foglalkozni nagyban megéri.

Kisebb léptékben pedig... Nos sok vele a munka. Mert az marha jól hangzik, hogy 4 nap és egy tonna hagyma, csak ugye az nem négy nap és nem ingyen volt. A földet elő kellett készíteni (készíttetni esetleg), kellett vetőmag, gyomlálás vagy gyomirtás, öntözés, (hülye vagyok hozzá, de nemtom van-e a hagymának kártevője, ha igen akkor az ellen is védekezni kell) - meló, meló, meló... + ha nem vagyunk szerencsések még ott a lopás kérdése is, ami mondjuk egy konyhakertnél kisebb rizikó. A termés nem ajándék, hanem komoly munka gyümölcse. Azt pedig, hogy megéri-e ezt vagy más tevékenységgel komolyabb óradíjat lehet elérni (illetve, hogy van-e egyáltalán lehetősége mással foglalkozni) mindenki döntse el maga. Én úgy látom, hogy az emberek ezt már eldöntötték, egyre kevesebb és kisebb konyhakertet látok. A nagybani mezőgazdaság áraival versenyre kelni embert próbáló feladat. Azt, hogy ez üzletileg is sikeres legyen elősegítheti, ha magad adod el a terményed mondjuk a piacon, ekkor tied a kereskedelem haszna is - csakhogy ez is időt emészt fel. Az is alternatíva, hogy "háztól" viszik el a terményt az ismerősök - de hát falun hagymát eladni... no az azért kihívás.

Persze minőségben lehet jobbat nyújtani, így ha az motivál, hogy "az én barackom finomabb" vagy "vegyszermentes", esetleg szimplán öröm kertészkedni - nos akkor megérheti.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.06. 11:57:38

@Janossz: :)
Nem okítom, csak egyfelől tudom hogy téved, de azt tényekkel alá is kell támasztanom. :) Ez megvolt. Innentől kezdve pont leszarom, hogy mit hisz. Csak ne hirdesse egyetemes igazságnak a tévedését, mint a blog gazdája és eme eszement poszt eszement szerzője. :)

protézisesh 2016.07.06. 12:53:31

@zetevar: "El sem tudom képzelni egy városi lakásban az életem. Hazamegyek a lakásba... és aztán mit csinálok - nagyon üres lehet ott az élet."

3 diplomád ellenére se tudod, hogy városban se csak tömbházak és lakások vannak, hanem ott is vannak családi házas KERÜLETEK, udvarral, élettérrel, gyümölcsfákkal...

"élvezem a fizikai munkát, a közvetlen kapcsolatot a földdel, az állatokkal, a tudatot, hogy bármi történjék a családom (3 gyerek) nem fog éhen halni, "

Oké: lekapcsolják a villanyt.
- már aznap nem lesz meleg vized
- ha tél van, a fűtésed is leáll, mert áram nélkül a gázkazán se megy. Vagy minden szobában cserépkályha van?
- a fúrt kutadból nem jön ki a víz, mert a búvárszivattyú is árammal menne...
- leolvad a fagyasztód, kidobhatod az eltárolt fagyasztott gyümölcsöt, zöldséget
- a 10 tyúkod tojik naponta 7 tojást. Öt főre az nem maga a bőség...
- vagy megeszed a tyúkokat? és a második héten?
- sütsz magadnak kenyeret? fatüzeléses kemencéd van-e? És liszt? 2 kiló liszt az 2 kiló kenyér, egy öttagú családnak akár 3 napig is kitart... Aztán?

Ne gondold, hogy az "önellátó" falusi házadban akár egy héttel is tovább húznád, mint bárki a városban. (amúgy én is falun lakom, de nem vagyok rózsaszín vadromantikus álmodozó)

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.06. 13:08:48

@protézisesh: :) ez jó...
Azért azt hozzátenném, hogy a gáztűzhelyen áramszünet esetén lehet melegíteni a vizet. Szóval főzni-fürödni tudnak. Fűteni is, ha vegyestüzelésű a kazán és gravitációs a fűtés.
A kenyérsütés megy gázsütőben, gyakorló házipék vagyok. :D
A többi pipa.

MR2 Sándor 2016.07.06. 13:27:08

@kekecke:
Bazmeg, a hagyma háromnyári növény...
Ami magot hozott, az a 3. éves, amit megeszel, az meg a 2. éves. Mellesleg ha most leszeded a hagymamagot, az még csak elrohad, mert nincs megérve.
Te, a nagy falusi gazdálkodó, ezzel sem vagy tisztában?

Egyébként jól látom, hogy az általad bemásolt (eredetileg, gondolom) táblázatban a fóliába vetett érésének kezdete július 5-10?
Meg azt is, hogy július 10 még csak jó pár nap múlva lesz?
A szabadföldi meg mintha kimaradt volna a listáról.

Jó, menjél, fotózzál.
Zöld paradicsomot az ismerősömnél is láttam, érett nem volt még.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.06. 13:33:15

@MR2 Sándor: csillagom, hadd sajnáljalak egy kicsit, jó? Maradjunk ennyiben.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.06. 13:36:18

@MR2 Sándor: és még valami (túl gyorsan reagáltam):
a szabadföldit leírta Bálint gazda, egyébként meg ha megnézted a tankönyvet, amiből idéztem, akkor látni fogod, amit számon kérsz rajtam, mert ott táblázatba van rendezve.
Olvasni-értelmezni. Nem túl bonyolult.
Korántsem vagyok nagy falusi gazdálkodó. Már csak azért sem, mert kis faluban lakom, a gazdálkodástól messze állok. Még csak asszimilálódni sem akarok.
De kihasználom a lehetőségeket és az adottságokat.
Te meg mások által létrehozott sikerekkel-félsikerekkel példálózol. Hiteltelen, nem kicsit.
De ez már a te bajod, meg a blog gazdájáé, nem az enyém.

Janossz 2016.07.06. 14:00:36

@MR2 Sándor: Te még mindig itt okoskodsz, aszfaltbetyár?
Június 20., meg 30. is elmúlt már, ha jól nézem.
A júliusi termés a fólia alá vetett (tehát nem palántázott) paradicsomra vonatkozik.
Azért van ott csak három dátum, mert kiültetés ez esetben nincs, miképp előnevelés se.

Egyébként meg kevered a fogyasztási érettséget a biológiai érettséggel, ami elég nagy különbség.
Indíts valami unortodox kertész-szabadegyetemet, az eszed megvan hozzá.

zetevar 2016.07.06. 14:47:35

@protézisesh:
:)
Téglakályha légrésekkel: felfűti az egész házat áram nélkül (direkt ilyen meggondolásból építettük egyébként),
Ha nagy gáz van, előszedem nagyanyám sparheltjét a kinti kamrából, azon mindent el tudok intézni (na jó, csak akkor, ha tudok fát szerezni).
Na jó, a víz..., de azt azért tudni kell, hogy még a "történelem előtti időkben (az 1960-as évekig)" is megoldották ezt a kérdést falun. Működött több ártézi kút is, és most is működik néhány nyomós, tehát sztem gyorsan megoldanánk ezt is.
Állatot frissen vágunk, zöldséget a veremben tároljuk.
Van tyúkom, libám, kacsám, nyulam, de akár disznóm is lehetne, a sógornőm pulykát tart, vele is szoktunk bartelezni, ezekkel megoldom a hús és a tojás kérdést is, ahogy ma is teszem azt. Ja, és még méheink is vannak.
És igen, van az udvaron fatüzelésű kemencénk is és ott speciel kenyeret szoktunk sütni (receptet akarsz-e? működik az elektromos sütőben is!). A liszt meg csak összejön arról a néhány hektárról, amit még a dédnagyapám után kárpótoltak nekünk.

És igen, azt gondolom, hogy sokkal tovább húznám itt falun, mint ti a városban. Az anyukám tős-gyökeres falusi, amúgy kertészmérnök, apukám városi származású, de agrármérnök és nagyon szereti a falut. Itt vannak a gyökereim, ismerem és élem ezt az életet. De azt is tudom, hogy sok falusinak már lövése sincs erről az egészről sajnos.
Azt is gondolom, hogy kár így szembe állítani egymással a két világot. A falunak szüksége van a városra és a városnak is szüksége lenne a vidékre, hogy ne azt a szemetet egyék az ott lakók, amit a boltokba, sőt még gyakran a piacon is kapnak. Jobb lenne megbecsülni egymást...

zetevar 2016.07.06. 14:53:52

@MR2 Sándor: Hehe..

Fokhagyma (bocs, nem írtam ki, messidor fajta, most van a szedési ideje) és a hitel maradékát törlesztem vele, ami már nem sok, félmilla...
KOKTÉLPARADICSOM. Nálunk már érik az eleje, de mindig az a legfinomabb. A rendes paradicsom még zöldell rendesen.

MR2 Sándor 2016.07.06. 15:14:25

@kekecke:
Ja, már azt hittem, előállsz a bizonyító erejű fotóval.
Szóval csak kamu?

MR2 Sándor 2016.07.06. 15:15:36

@Janossz:
Te, neked ahogy látom, kurvára fogalmad sincs a paradicsom termesztéséről, szóval inkább ne akarj papolni, mert csak baromságokra telik tőled.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.06. 15:43:11

@MR2 Sándor: bocsika, de mint korábban rávilágítottam: nem vagyok gazdálkodó. A saját kertemben, saját felhasználásra veteményezek, egyébként van munkám - VÁROSBAN. És bocsika, de annyit sem számítasz nekem, mint a körmöm alatt nem létező piszok, hogy a kevéske szabadidőmben még 1: fotózzak, 2: feltöltsem, hogy linket adhassak. Márcsak azért sem, mert te még a saját szemednek sem hiszel.
Pl: bármilyen fotót idetehetnék neked, hacsak nincs ott mellette a mai újság (nem járatok nyomtatott sajtót), úgysem hiszed el.
Szóval: így jártál. Én meg tudom, mi van a kertemben, és mi kerül az asztalomra.

MR2 Sándor 2016.07.06. 15:49:56

@kekecke:
Ami a fotózást illeti, te ajánlgattad, olvasd magad vissza.
Szóval maradjunk a kamuzásnál.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.06. 16:01:57

@MR2 Sándor: maradj. Akkor gondoltam meg magam a fotózással kapcsolatban, amikor a szakembereknek sem hittél. Mégis: mi értelme lenne dátumbélyegzős képet készítenem, amikor azt sem hiszed el, amit olvasol?
Nekem nem ér ennyit. Higgy, amit akarsz, de bocsika, ha közben én jól szórakozom rajtad, a városin, aki majd megmondja a panelből a tutit.
És nem mellesleg ez a poszt pont erről szól: ostobák osztják az észt tapasztalat és bizonyíték nélkül. Az, hogy láttam valakit, aki mondta, hogy hallotta valahonnan nem bizonyíték.
Úgyhogy szerintem váljunk el szépen békében egymástól, és szorongasd Kittike kezét.

MR2 Sándor 2016.07.06. 16:37:32

@kekecke:
"Akkor gondoltam meg magam a fotózással kapcsolatban, amikor a szakembereknek sem hittél."
Szakember itt? Mégis kire gondolsz?
Hagyjuk már, mosakodás a kamu után.

"azt sem hiszed el, amit olvasol"
Naná, hogy nem. Olvastam Verne-től az Utazás a Holdra c. könyvet is. Szerinted dokumentumregény?
Meg olvastam már sok egyéb baromságot is. Itt is.

"ostobák osztják az észt tapasztalat és bizonyíték nélkül"
Ez volt az önvallomás része? Rendben.

Void Bunkoid 2016.07.06. 18:16:36

Marhára nem mindegy, hogy az illető falu a Sopron-Szombathely tengelyen fekvő félosztrák falvak egyike, esetleg a Felcsút-Etyek-Telki aranyháromszög egyik tagja, vagy bármelyik falu az edelényi járásból (különös tekintettel Rakacára és Bódvalenkére).

Janossz 2016.07.06. 18:41:36

@MR2 Sándor: Pestipistinek sínylődik pár cserép díszpaprikája a konyhaablakban, egyből szakértő lett...
Gyönyörűen illusztrálod ezt az öntelt, mindent jobban tudó figurát, amiről beszéltem volt. Tudod, miért pesti? Mert vidéki városban se találni ilyen fazonokat.
A beillesztett táblázat (amit nem annyira sikerült értelmezned) egy nemzetközi tekintélyű, egyetemi tanár, kutatóintézeti igazgató könyvéből való volt. Ez neked kevés.
Akkor most ki a hülye, kérdezem tőled.

MR2 Sándor 2016.07.06. 20:13:39

@Janossz:
Baromka, láttál már egyáltalán paradicsomot vagy paprikát közelről?

Egyébként nem annyira díszpaprika, kissé szétégetné a szádat, ha egyet megrágnál bármelyikből.
Meg nem is konyhaablakban.

Beillesztett táblázat? Az a táblázat egy kicsit el lett baszva, de nem igazán én értelmeztem félre.

Na, tedd le a gumicsizmát, a karikás ostort meg a bicskát, aztán tanuljál, hátha nem maradsz ilyen hülye.

Janossz 2016.07.06. 20:33:31

@MR2 Sándor: Csak kibújt belőled az a nagyvárosi kultúra.
Na csá, Professzor Úr! Te vagy a nyócker főkertésze, látom már. Oda elég a kutyaszar ismerete.
Isten veled, tanulni sose késő, ne feledd!

zetevar 2016.07.06. 22:28:01

@szita szita péntek: Nálad a pont. A 4 nap csak a felszedés volt és előtte már "geccsoltunk" vele "pár" napot. Nem ez az első évünk, folyamatosan növekszünk és keressük a határt, amíg még megéri. A nagybani piacon nehézkes eladni, de ha közvetlenül zöldségeseknek visszük, ők örülnek neki - eddig legalábbis ez a tapasztalat - és a legtöbben szívesen megveszik így nagybani áron. Így még sztem érdemes vele foglalkozni, mert ez a termés 1000nm-ről jött le, nem sok kultúra hozna ekkora hasznot ilyen kis területről, főleg úgy, hogy 2-3 évente (ki mennyire bevállalós) kell csak megvenni a dugványnak való fémzárolt fokit, a többi évben az előző évit dugjuk vissza. Szóval, meg kell találni azt a határt, amíg még el tudjuk a fentiek szerint adni + mi is el bírjuk még látni különösebb gépesítés és napszámosok nélkül. Már csak azért is, mert a közmunka teljesen tönkrevágta a napszámos piacot - ki az a hülye, aki elmegy napszámba keményen dolgozni, mikor ugyanazt a pénzt tized ennyi munkáért is odaadják neki?! Na ez az igazi gáz.

MR2 Sándor 2016.07.06. 23:17:15

@Janossz:
Pont ez mondtam én is, tanulni sohasem késő, úgyhogy láss neki.

MR2 Sándor 2016.07.06. 23:21:41

@zetevar:
Azt hiszem, a közmunkával nagyon el vagy tévedve, havi 47 ezer Ft-ért kell vagy 15 napot robotolni. Ha te ennél kevesebbet fizetnél, az már rabszolgatartás.

"ha közvetlenül zöldségeseknek visszük, ők örülnek neki" - de nem nagyon szoktak venni fejenként 5 kg-nál többet, mivel a fokhagymát nem veszik kilószámra.
Nekem ez még mindig mesének tűnik.

zetevar 2016.07.06. 23:50:44

@MR2 Sándor: Valszeg direkt csinálod, de nem baj :)

Te tudtad azt, hogy a közmunkánál is igénybe lehet venni a különböző ilyen-olyan kedvezményeket. Így van olyan közmunkás, aki 80-90.000 Ftot is hazavisz havonta?! Köss bele nyugodtan, nem tudok pontos adatokat, de vannak ismerőseim, akik ebben a hajóban eveznek, ők mondták. Az az egy ténykérdés, hogy nagyon nehéz napszámost találni vidéken. Ez régen nem volt probléma, manaprág viszont jelentősen hátráltatja a nagy élőmunka igényű kerti kultúrák fejlesztését. Van olyan falu, ahol a polgármesteri hivataltól ki lehet őket kérni, az is igaz, bár az így kikért emberek munkájában nem sok köszönet van.

Zöldségese válogatja. Tavaly sokkal kevesebb eladandó fokink volt, mert a terület is kisebb volt + jó részét viszaduggattuk, de így is volt olyan boltos, aki egyszerre 70kg-ot vett meg, meg volt olyan is, aki ad hoc kérte az 5 kilókat. Attól függ, tudja-e tárolni. Ha kis adagokban kéri, az nekünk kedvez, mert ősszel elindulnak felfelé az árak és mi is drágábban adjuk. Idén meg majd meglátjuk mi lesz, hidd el, mi vagyunk a legkíváncsibbak rá.

protézisesh 2016.07.07. 08:01:20

@zetevar: 2016.07.06. 14:47:35 "Azt is gondolom, hogy kár így szembe állítani egymással a két világot. "

@zetevear: 2016.07.05. 17:17:06 "El sem tudom képzelni egy városi lakásban az életem. Hazamegyek a lakásba... és aztán mit csinálok - nagyon üres lehet ott az élet."

Értem, köszönöm, nincs több kérdésem...

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.07. 13:54:39

@Janossz: :) Én eltökéltem, hogy már nem válaszolok Hitetlen Tamásnak, nincs értelme. A szakember részhez még azért hozzátenném Dr. Bálint Györgyöt is, de minek...? :)

Janossz 2016.07.07. 15:08:33

@kekecke: Kár ezekkel a frusztrált mitugrászokkal szóba állni.
Mindent vitat, mindenbe beleköt, ha cáfolod, az Istennek nem mondaná, jénanémááá, tényleg rosszul tudtam, inkább köti az ebet a karóhoz, sötét, mint az éjszaka, a hónaljazásről meg a szőrzet jutna esszébe, még a paradicsomnál is...:-)
Amit betettél táblázatot tökéletesen érthető, ha fogalma van az embernek róla.
De még mindig jobb, mintha egy gyerek, vagy állat lenne a környezetében, akkor azzal szórakozna, mi meg lassan megszokjuk a pszichopatákat, annyian vannak.

MR2 Sándor 2016.07.07. 15:50:18

@kekecke:
Baromka, ezek BRUTTÓ bérek.
Szerinted miért mondta valamelyik fideszes díszfasz, hogy havi 47 ezerből meg lehet élni? Azért, te ökör, mert annyi, amit kézhez kap a közmunkás.

MR2 Sándor 2016.07.07. 15:51:22

@kekecke:
Nyuszika, azt teszel hozzá, amit akarsz, attól még baromságot irkálsz.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.07. 16:12:21

@MR2 Sándor: attól, hogy elmégy alpáriba, még nem lesz igazad. De segítek, ha már a nettóbér számítás ennyire nem megy: 79.155,- Ft bruttó bér nettója 52.638,- Ft.
101.480,- Ft-nak 67.484,- Ft.

Nem kell bocsánatot kérned. Csak szállj magadba.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.07. 16:14:58

@Janossz: azért még tettem egy próbát. Hátha. :)

Janossz 2016.07.07. 18:39:49

@kekecke: A remény hal meg utoljára, próbálkozz csak.
Mindenesetre Dr. Prof. Canis Merga stílusa egyre fővárosiasabb.:-)
Hiába, ott a magas kultúra, na!

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.07. 18:45:00

@Janossz: :-D
Neki kell saját magával együtt élnie. Fél a vidéktől, ezért hiszi is a hülyeségeit. Szegény. ;-)

Janossz 2016.07.07. 20:01:00

@kekecke: Van oka félni. Ezzel az attitűddel, ami nekije:-) van, jobb, ha marad a hatodikon. Az az ő közege.

MR2 Sándor 2016.07.07. 21:55:25

@Janossz: @kekecke:
Milyen szép is, amikor két ekkora paraszt beszélget...

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.08. 07:52:25

@MR2 Sándor: ezért kár volt egy hónapja regisztrálnod. Tudod: a stílus maga az ember.
Érdemben még egyszer sem tudtál hozzászólni. A saját ostobaságoddal való szembesítés után csak ennyi telik tőled?! Hány éves vagy, 12?
Szegénykém. Rossz lehet neked 24 órában önmagaddal lenni.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.08. 12:36:23

@Janossz: most néztem meg a "munkásságát" Ez maga Leonardo. Mindenhez ért! :D
Ja, nem. Csak mindenbe beleköt. De szórakoztató olvasni. Bár egy idő után unalmassá válik.... :(

MR1 Lajos 2016.07.08. 13:07:21

@kekecke:
De még mindig sokkal jobb, mint egy akkora paraszttal, mint te meg Janossz paraszttársad.

Tényleg, alapíthatnátok egy parasztpártot. A földhöz láthatóan úgysem értetek, de legalább jól elfikázgathatnátok másokat egymás közt, ahogy itt is teszitek.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.08. 13:11:29

@MR1 Lajos: kilóg a lóláb kisgyerek. Ezért kár újra-meg-újra beregelned.

Janossz 2016.07.08. 13:48:02

@kekecke: Az utolsó poliészter? :-) Multinickes különben, ellajosodott...:-O

MR1 Lajos 2016.07.08. 15:14:56

@kekecke: @Janossz:
Na, alakul már a parasztpárt?

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2016.07.08. 15:20:57

@Janossz: viccesen a Kossuth- és Petőfi adókat adja magának. És minden egyes megnyilvánulásában keserű, mint az epe. Nem kicsit malignus.

Janossz 2016.07.08. 19:05:18

@kekecke: Hagyd a fenébe, szvsz.

2018.08.21. 19:20:35

Ezért ezek nem mind alaptalan tévhitek:

1. Túrázóként nem egy faluban jártam csak az elmúlt évben is, ahol csak edge van. Emellett sok faluban nagyon lassú a vezetékes internet, mert nincs megfelelő infrastruktúra, 1 szolgáltató monopóliumban van és adja drágán az 1-2 mbites netet.

2. Sajnos az elvándorlással párhuzamosan egyre több olyan falu van, ahol az utolsó kocsma is bezárt. Étterem jó ha a magyar települések harmadában van.

3. Teljesen egyetértek, aki falura megy, ne várjon városi éjszakai életet, mindennek van előnye és hátránya.

4. Sajnos mindent eltüzelnek manapság az emberek, így lehet, hogy egyes völgyben fekvő északi falvak télen szmogosabbak Budapest belvárosánál.

5. Nyilván ha apokaliptikus állapotok lennének, akkor a falvakban élők jobb eséllyel indulnának. Az üzemek jó része viszont már rég tönkrement.

6. Ez a dolgok idealizálása, nem arról van szó, hogy a falusiak buták lennének, de aki értelmes és motivált a fiatalok közül, az hajlamos lelépni, mert egyre rosszabbak a lehetőségek. A mezőgazdaság meg ma nagyon kevés emnernek ad munkát, így akik maradnak, azok ingáznak, vagy leépülnek, így ma már ők sem értenek azokhoz a dolgokhoz, mint nagyapáik. Érdemes olvasni Moldovától az Őrség panasza című könyvet, már a 70-es években is elindult a folyamat.

7. Pedig rengeteg nagyvárosiban valami ilyesmi romantikus álomkép él a falvakról, aztán ha faluba költözik, szembesül a valósággal.

8. Nem értek egyet. A falvakban alig van középréteg, nhányan valóban megcsinálják a szerencséjüket, de az ott a felső 1-2%, a többi ember tényleg szegény, vagy ha nem is annyira, akkor túlzottan függ a kapcsolati hálójától, ami épp az egyedi hobbik űzésében akadályozza. Nem véletlen, hogy pl. az outdoor hobbik többségét városiak űzik vidéken, és nem a helyben lakók.

9. Így van, de persze attól is függ melyik faluban, nekem az alföldi falvak unalmasak, de a hegyvidékiek nem.

10. A stressz nem a városiak sajátja, hanem a mai civilizáció egészének sajátja. Nem azon múlik, hol élsz, csakis rajtad múlik.

Void Bunkoid 2018.08.21. 22:18:44

A nyolcas pontnál így két év távlatából:

"szűklátókörűek és elmaradottak"

Sajnos április nyolcadika, meg az az előtti közvéleménykutatások ezt bizony nagyon igazolták. Nem a városiak nyelték be csont nélkül legjobban a migráncsos riogatókampányt, hanem legnagyobbrészt azok a nagyon eldugott hegyifalucskák, ahol gyakoribb vendég a medve mint a migráns.
süti beállítások módosítása